Aanpak gevaarlijke situaties met laadpalen.

Op 31 mei 2021
Laadpalen_gevaarlijke situaties Roeselare 2021

Op de gemeenteraad van 31 mei werden diverse vragen gesteld door mandatarissen omtrent het actieplan voor de lokale besturen voor de laadpalen die nu meer en meer onze straten zullen sieren. Bart De Meulenaer kwam tussen waar betreft de verantwoordelijkheid als iemand over de laadkabels struikelt of valt. Momenteel zijn er 52 laadpalen en 2 snelladers. Als dit verveelvoudigt dan zal het straatbeeld en alle gevolgen daarrond sterk wijzigen.

Bart De Meulenaer: “ Je kunt dus stellen dat het thema EV - leeft.
Immers recentelijk kon  Roeselare nog een beetje fier in het zonnetje staan omdat men een vrij permissieve visie heeft op laadkabels op de stoep, en omdat men bij R' Plaza twee snelladers heeft vergund.

Maar er zijn natuurlijk vragen.
Verzekeringstechnisch mbt de rondslingerende kabels op de stoep, technisch, omdat er inductievakken aankomen, technisch omdat de batterijen krachtiger en beter worden (waardoor ze steeds sneller opladen en dus krachtiger stroomtoevoer vragen), sociaal, omdat niet iedereen een eigen oprit, laat staan laadpaal heeft.
Bovendien moet men opletten dat de voetganger nog verder kan passeren op de voetpaden en dat de voetpaden geen laadpaden worden.”

Het antwoord van Schepen Coppé was nogal klassiek om een probleem dat al even gekend is vooruit te duwen, richt een commissie in !

Bart De Meulenaer: “Schepen Coppé beperkte zich tot een aantal puntjes uit het bestuursakkoord, waarbij ze trots verwees naar de woordspeling met STOEP, een aanvulling op het STOP-princiepe, en ze beperkte zich tot het fier aankondigen dat enkele projectontwikkelaars met een paar laadpalen waren gekomen.

Verder zei de schepen dat er een commissie komt in het najaar om de situatie uit de doeken te doen.  Het ontlokte zowel collega Casier als collega Vandekendelaere tot een opgetogen tevredenheid over zoveel planningsvisie van de eigen meerderheid.

Het deed mijzelf opmerken dat ik niets had gehoord over inzinkbare laadpalen, niets over eventuele inductievakken en niets over een strategisch plan dat moet worden ontwikkeld.

En het moge duidelijk zijn, we vragen op geen enkel moment dat men nu reeds doorheeft hoe  men deze puzzel gaat moeten leggen. Maar we vragen ons wel af of men de complexiteit van de puzzel wel beseft.


Met andere woorden, dat we een hoop laadpalen gaan planten, dat is geen toekomstvisie, want wie weet of binnenkort de nog sneller oplaadbare batterijen die uiteraard een grotere stroomtoevoer op korte termijn vragen, met diezelfde laadpalen kunnen worden opgeladen, of gaan we die oude laadpalen dan schenken aan Dogbo, en komen er hier weer andere?

Daarnaast is er geen visie vanuit de stad, maar gaat men dus uitvoeren wat Bart Somers vraagt en wat Delhaize, Aldi,  Carrefour Lidl, Coltruyt en de andere distributiespelers voorstellen.  En dat gaan we even controleren in het najaar.

Ammehoela, wie geld heeft, hoeft niet zo nodig vooraf na te denken. Maar eigenlijk is het omgekeerd; wie vooraf niet goed nadenkt, moet maken dat hij geld genoeg heeft. Maar ach. De burger betaalt. Tournée chargée!”

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is