Evaluatie en toekomst van de overweg Herdersstraat in Rumbeke

Op 26 februari 2025

De tijdelijke sluiting van de overweg in de Herdersstraat in Rumbeke, zoals ingevoerd door Infrabel in februari en maart 2025, kadert in een testfase om de verkeersimpact van een mogelijke permanente sluiting te evalueren. In combinatie hiermee wordt ook het fietspad langs de spoorlijn vernieuwd.

Deze sluiting heeft echter geleid tot bezorgdheid bij bewoners, bedrijven en weggebruikers omtrent mobiliteit en verkeersdoorstroming in Rumbeke en omliggende wijken. Als fractie van N-VA Roeselare willen we benadrukken dat:

 

De verkeersimpact van deze sluiting zorgvuldig geëvalueerd moet worden met objectieve cijfers en feedback van de bevolking.
Alternatieve routes voldoende capaciteit en veiligheid moeten garanderen.
Er transparante communicatie moet zijn over de gevolgen van een eventuele definitieve sluiting.

Daarnaast merken wij op dat de tijdelijke sluiting van de overweg extra verkeersdruk legt op de verkeerslichten aan de Zeger Malfaitstraat. Dit zorgt voor ongeziene vertragingen en files in Rumbeke, wat niet aanvaardbaar is voor een deelgemeente met een cruciale mobiliteitsfunctie.

Daarom bracht gemeenteraadslid, Bart Stragier, hierover zijn impactanalyse en bezorgdheden op de laatste gemeenteraad.

Op basis van verkeersmetingen en feedback van inwoners en ondernemers zien we volgende aandachtspunten:

- Verkeersopstoppingen op omliggende wegen

Verkeer wordt afgeleid naar alternatieve routes zoals de Guido Gezellelaan, Rijksweg (N36) en Mandellaan, wat extra drukte veroorzaakt.
De verkeersdrukte op lokale wegen kan toenemen, wat mobiliteitsproblemen in de kern van Rumbeke kan veroorzaken.
De verkeerslichten aan de Zeger Malfaitstraat kunnen de toestroom van extra verkeer niet efficiënt verwerken, met als gevolg ongeziene files en vertragingen voor de bewoners van Rumbeke.

- Impact op fietsers en voetgangers

De overweg was een cruciale doorgang voor fietsers en voetgangers, vooral richting scholen en bedrijven.
Het is onduidelijk of de heraanleg van het fietspad de sluiting voldoende compenseert.

- Bereikbaarheid van hulpdiensten

Bij een spoedinterventie van brandweer, politie of ambulance kan de omleiding kostbare minuten extra reistijd opleveren.
Zijn er garanties dat noodhulp niet wordt gehinderd?

- Economische impact

Bedrijven in de regio maken zich zorgen over vertraagde leveringen en extra transportkosten.
De vraag rijst of deze impact voldoende in kaart is gebracht door de verantwoordelijke instanties.

- Communicatie en transparantie

Inwoners en handelaars klagen over een gebrek aan overleg over de tijdelijke sluiting.
Een duidelijk participatietraject met inspraakmomenten ontbreekt.

N-A Roeselare maakt daarom deze beleidsvoorstellen.

Gezien bovenstaande aandachtspunten stelt N-VA Roeselare volgende maatregelen voor:

- Uitgebreide verkeersanalyse vóór definitieve beslissing

N-VA Roeselare eist een volledige evaluatie van de verkeersstromen, met publieke inzage in de cijfers van de testfase.
Zijn de simulaties van Infrabel betrouwbaar? Moet de stad een onafhankelijke studie laten uitvoeren?

- Veiligheidsanalyse en alternatieven

Indien de overweg definitief zou sluiten, moet de stad samen met Infrabel structurele alternatieven ontwikkelen, zoals een fietstunnel of brug.
Hoe kunnen veilige en efficiënte routes voor zwakke weggebruikers gegarandeerd worden?

- Betere inspraak en participatie

Inwoners en ondernemers moeten structureel betrokken worden bij de besluitvorming.
Organisatie van een infoavond met Infrabel, stad Roeselare en mobiliteitsdeskundigen.

- Actief overleg met hulpdiensten en bedrijven

De stad moet samen met politie, brandweer en ziekenhuizen nagaan of de omleidingen de noodhulp niet in gevaar brengen.
Lokale ondernemers verdienen extra ondersteuning en overlegmomenten.

Om bovenstaande punten concreet te maken, stelt N-VA Roeselare volgende vragen aan het college:

1️⃣ Welke objectieve metingen en simulaties heeft de stad opgevraagd bij Infrabel over de impact van de sluiting?
2️⃣ Welke concrete maatregelen zal het stadsbestuur nemen om de impact op mobiliteit, hulpdiensten en bedrijven te beperken?
3️⃣ Hoe garandeert de stad veilige fietsverbindingen en alternatieve routes?
4️⃣ Op welke manier zullen inwoners en ondernemers inspraak krijgen in een eventuele definitieve sluiting?
5️⃣ Welke afspraken zijn gemaakt met Infrabel over mogelijke alternatieven zoals een tunnel of brug?
6️⃣ Hoe zal het stadsbestuur de verkeersproblematiek aan de verkeerslichten in de Zeger Malfaitstraat aanpakken om verdere overlast in Rumbeke te vermijden?

Gezien de grote mobiliteitsimpact van deze sluiting en de bezorgdheden van inwoners en bedrijven, vraagt N-VA Roeselare het stadsbestuur om:

- Een diepgaand mobiliteitsonderzoek met volledige transparantie.
- Een inspraakproces waarbij inwoners en ondernemers actief betrokken worden.
- Garantie op alternatieven voor fietsers, voetgangers en hulpdiensten.
- Een helder engagement over de toekomst van deze overweg.
- Een plan om de verkeersdruk aan de Zeger Malfaitstraat structureel aan te pakken.

De tijdelijke sluiting mag geen voorgekookte beslissing zijn. Het stadsbestuur moet de belangen van alle inwoners verdedigen en vermijden dat de mobiliteit in Rumbeke blijvende schade ondervindt.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is