Stadsbestuur plant geen enkele investering om de veiligheid van fietsers aan drukke wegen en invalswegen te verbeteren

Op 14 mei 2015

 

De huidige CD&V-sp.a-Groen-meerderheid heeft in haar bestuursakkoord opgenomen dat ze het veilig fietsen via een "fietsaanpakplan" zal stimuleren. Die mooie verklaring wordt echter op het terrein nauwelijks in daden omgezet. In de voorbije 20 jaar kwamen wel enkele verbeteringen, onder andere met een fietsnetwerk dat gescheiden is van het wegennetwerk voor autovervoer.

Het stadsbestuur concentreert momenteel al haar inspanningen op het centrum. Daar voerde ze ondertussen al fietssuggestiestroken en binnenkort ook een fietsstraat in. Maar de meerderheid wil blijkbaar maar weinig aandacht geven aan de deelgemeenten en de wijken buiten de kleine ring. Vooral fietsen op de hoofdassen en invalswegen blijft vrij gevaarlijk, precies omdat daar ofwel geen fietspaden zijn, ofwel omdat ze smal zijn en de automobilisten er op enkele decimeter naast de fietser hoge snelheden kunnen ontwikkelen.

In het Fietspadenrapport van mei 2013 vonden de lezers van Het Nieuwsblad al dat de fietspaden aan de Ardooisesteenweg tot de slechtste in Roeselare behoren. Het onderzoek van Lize Vanhaverbeke en Annelien Callens, twee masterstudenten in de gezondheidsvoorlichting en -bevordering (UGent), concludeerde ook al in 2013 dat driekwart van de fietsroutes niet over een fietspad beschikten. Ook in Roeselare bleek de veiligheid van de schoolroutes niet optimaal. Geen fietspaden, geen oversteekplaats voor fietsers of te smalle fietspaden: het zijn maar enkele van de problemen waar schoolgaande fietsers dagelijks mee geconfronteerd worden.

In de gemeenteraad van 20 april 2015 verwees N-VA fractieleider Brecht Vermeulen o.a. naar de Iepersestraat, buiten de Westlaan. Daar is het smalle fietspad gewoon afgebakend met witte onderbroken strepen, aan de rand van de asfaltstrook van de rijweg. De Groenestraat, buiten de Rijksweg, heeft zelfs helemaal geen fietspad, terwijl veel auto’s er met het dubbele van de toegelaten 50 kilometer per uur voorbijrazen, met verschillende ongevallen per jaar tot gevolg. Maar er zijn ook gevaarlijke fietssituaties bij andere invalswegen zoals de Hoogleedsesteenweg, de Gitsestraat, de Sint-Eloois-Winkelstraat en de Beversesteenweg.

In haar antwoord zag schepen Coppé het "fietsaanpakplan", waarvan sprake in het bestuursakkoord, als een onderdeel van het toekomstige mobiliteitsplan. Voor dit mobiliteitsplan is nu gestart met een klankbordgroep, waarbij 5 basisprincipes worden afgetoetst. De stad Roeselare nam nu al enkele maatregelen ten behoeve van fietsers, zoals extra fietsenstallingen, aandacht voor fietsers bij ontwerp en herinrichting van wegen, … Op zich is dat niet slecht, maar het verandert niets concreets aan de bestaande onveilige situaties.

Schepen Coppé bevestigde dat gescheiden fietspaden ideaal zijn om mensen aan te moedigen om meer dan vandaag de fiets te gebruiken. Zeker bij de grote invalswegen ontbreken die nog te veel. Maar in haar antwoord vernamen we dat er geen enkele concrete investering gepland is om daar ook maar iets aan te verbeteren. Er was enkel de verwijzing naar de Groenestraat (ter hoogte van de nieuwe verkaveling tegenover Decathlon) en naar de Ieperstraat, ter hoogte van De Ruiter. Al is het feit dat gemeenteraadslid Geert Huyghe en oud-schepen Omer Hoorne daarvoor tussen kwamen waarschijnlijk hierin de belangrijkste factor geweest, en dat had overigens weinig te maken met fietsveiligheid.

De schepen gaf geen voorstellen om met investeringen in openbare werken de fietsveiligheid te verhogen. Nochtans is dat het belangrijkste beleidsinstrument voor het stadsbestuur voor deze problematiek. Voor de schepen is het blijkbaar belangrijker dat de automobilist trager gaat rijden en dat hij meer beboet zal worden bij snelheidsovertredingen. Met tijdelijke snelheidscontroles kan je echter nooit een onveilige situatie permanent verbeteren. En de beslissing over snelheidscontroles hangt overigens niet af van het stadsbestuur, maar wel van de politiezone RIHO.

De N-VA vindt dat er eerst meer permanente investeringen in een veiliger fietsinfrastructuur moeten komen, niet alleen in het centrum, maar ook in de deelgemeenten, in de wijken en zeker aan de invalswegen.

Meer info :
Brecht Vermeulen

Iepersestraat tussen De Ruiter en de Rijksweg. Auto’s moeten er vrij dicht tegen het smalle fietspad rijden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is