U bent hier
Hoeveel gaat die GLS-site nu kosten ?
Zoals gekend heeft de meerderheid van CD&V en sp.a kort voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 er nog vlug de optie tot aankoop van de GLS-site doorgeduwd. De bedoeling was duidelijk : jongeren lokken om voor hen te stemmen op de gemeenteraadsverkiezingen.
Aangezien diezelfde 2 partijen, nu aangevuld door Groen, de nieuwe coalitie vormen was het te verachten dat men snel zou voortgaan met dit dossier. Meer nog : de stad heeft voor € 600.000 subsidies van de Vlaamse overheid toegezegd gekregen, maar die moeten zeker in 2013 vastgelegd zijn op basis van een aanbesteding.
De basisstappen werden voordien al gezet o.a. met de aanstelling van het architectenbureau Nero en met de aankoop van de toegangsweg naar de GLS-site Beversesteenweg +69, alsook het afsluiten van de optie-overeenkomst voor het resterende deel van de site in mei 2013.
Het ontwerp van architectenbureau Nero voorziet o.a. in :
- Een polyvalente zaal voor 1000 personen.
- Een ontmoetingsruimte met repetitielokalen
- Ateliers
- Een evenementendepot.
Het project wordt niet in één keer maar in meerdere fasen uitgevoerd, en dit over meerdere jaren.
De eerste fase bestaat uit het bouwen van een ontmoetingsruimte voor 250 personen en 3 repetitieruimten. Op het gelijkvloers komt daar bovenop een ruimte, ingericht als bar.
De 3 meerderheidspartijen brachten op de vergadering van de gemeenteraad van september 2013 de goedkeuring van het lastenboek voor het eerste lot van de eerste fase van het oude GLS-gebouw in de Beversesteenweg. De kostprijs voor dit lot 1 ‘ruwbouw en afwerking’ bedroeg 1.101.272,57 € ( incl. BTW).
N-VA fractieleider Brecht Vermeulen wees er op dat het alleszins nodig is dat er een fuifzaal en laagdrempelige zaalaccomodatie komt voor jongeren. Door het wegvallen van verschillende bestaande zalen, alsook door de strengere milieu- en veiligheidsnormen, is hieraan een duidelijke nood. Maar niet koste wat kost. Hij wilde daarom duidelijk zicht op de totale kostprijs van de huidige en toekomstige geplande werken.
De bevoegde schepen, Nathalie Muylle, gaf aan dat ze de bezorgdheid deelde, maar dat ze op heden geen totaalbeeld kon geven van de kostprijs. De zaak zou gefaseerd worden over vele jaren, en de planning van de eerste fase was ingegeven op basis van de toegekende subsidie van het Stedenfonds. De N-VA vond dit een mager tot zelfs gevaarlijk antwoord : wie voert nu een beleid zonder te weten hoeveel zijn geplande investeringen gaan kosten ? Het is niet verwonderlijk dat men dan ontspoort aan de kostenzijde !
Amper een maand later zijn we nog niet veel wijzer. Op de gemeenteraadszitting van 21 oktober legde de CD&V,sp.a en Groen nu de lastenboeken en gunningsvoorwaarden loten voor Elektriciteit, HVAC-sanitair en Lift ter goedkeuring.
De kostprijs voor deze 3 bijkomende loten wordt geraamd op € 440.806,63 (incl. btw).
Deze loten zullen begin volgend jaar gegund worden .
Op de begroting van 2013 werd € 1.500.000 € voorzien. Samen met het ereloon voor Nero van € 200.000, en zonder de aanpassingen aan de infrastructuur, kost de eerste fase renovatie reeds € 1.742.079. Uiteraard zonder de kostprijs van de aankoop mee te rekenen.
Aangezien de bevoegde schepen in september nog geen antwoord kon geven op de vraag wat de uiteindelijke kostprijs zou worden voor het totale project, herhaalde N-VA – fractieleider Brecht Vermeulen dan ook in de laatste gemeenteraad zijn bezorgdheid en zijn vraag.
De schepen bleef bij hetzelfde vage antwoord dat er zaken in de toekomst worden uitgesmeerd, maar dat ze de raming van de totale kostprijs nog niet kon meedelen.
Politiek gaat erover dat een overheid gelden int bij haar bevolking om daarmee spaarzaam om te gaan. De overheid moet deze schaarse middelen zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten om er een gewenst beleid mee te voeren. Dat doe ze best door eerst te rekenen en dan te handelen. In de huidige tijd van budgetkrapte, kerntakendebat, besparingen en naakte ontslagen bij personeel, zou het bestuur dan ook beter eerst een goede inschatting maken van investeringen alvorens het geld hiervoor uit te geven.
Brecht Vermeulen